Melbourne, Great Ocean Road, Grampians, Sydney - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lisanne Geerlings - WaarBenJij.nu Melbourne, Great Ocean Road, Grampians, Sydney - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lisanne Geerlings - WaarBenJij.nu

Melbourne, Great Ocean Road, Grampians, Sydney

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

16 September 2014 | Australië, Melbourne

G'day mates!

Hier dan eindelijk het langverwachte reisverslag van de eerste twee weken in Australië.

Na de meer dan 24 uur durende reis naar Melbourne kwamen we uitgeput aan in ons hostel in Melbourne: United Backpackers. Dit hostel was echt geweldig, het was centraal gelegen en super mooi. De eerste paar dagen in Melbourne hebben we vooral de stad verkend met ons Duitse kamergenootje Sabrina. Melbourne is een heel erg gezellige en vooral overzichtelijke stad (wat voor touristen erg handig is!), ook voelt het erg Europees aan dus konden we rustig aan wennen aan het Australische leven. Op donderdag gingen we mee met een tour naar Phillip island net buiten Melbourne (naja 2,5 uur rijden). Phillip island was echt geweldig! Het had een prachtige natuur en we hebben voor het eerst wilde walibi's gezien. Na de hele dag op het eiland te hebben rondgereden gingen we rond 5 uur richting de pinguin parade. Dit was echt geweldig, we mochten er geen foto's van maken, dus ik zou iedereen aanraden het even te googlen. De pinguin parade is elke dag rond zonsondergang. Op dat moment komen ongeveer 850 kleine pinguins (30cm lang) de oceaan uit rennen (waggelen). Ze hebben dan de hele dag gevist en gegeten en wachten tot het donker wordt om op het land te slapen en hun jongen te voeden. Dit is zo'n mooi gezicht. Door het 'slaap' gebied van de pinguins is een soort 'boardwalk' gemaakt zodat je ze van het strand naar hun holletjes kunt volgen (het klinkt heel touristisch, maar het is echt heel mooi gedaan). Zeker even googlen dus!

Het eerste weekend besloten we naar de Great Ocean Road te gaan. Samen met Sabrine huurden we een auto en vertrokken we zaterdag richting Geelong, het startpunt van de GOR. Eerst was het nog even wennen aan het links rijden, maar na een paar keer "korte bocht" en "lange bocht" te hebben geroepen ging het toch aardig goed. De GOR was vanaf het begin afaan prachtig. De weg slingerd vlak langs de oceaan rondom bergen en rotswanden en je hebt (bijna) altijd een prachtig uitzicht op de kust. De eerste dag reden we van Melbourne naar Apollo Bay, waar we de nacht doorbrachten in een wat minder comfortabel hostel (lees: klamme bedden, vieze kamers, spinnen in bed.. ik zal niet verder gaan). We vertrokken dus vroeg weer uit dit hostel om het tweede deel van de GOR te rijden met als eindpunt Warrnambool. Op dit tweede deel lagen de 'Twelve Apostles', als een van de hoogtepunten van de GOR. Dit zijn een soort grote rotsblokken die langs de kust in het water staan, een heel mooi plaatje.

Vanuit Warrnambool vertrokken we aan het einde van de middag richting de Grampians, een van de grootste nationale parken in Australië. Het was ongeveer 3-4 uur rijden door het Australische platteland. Helaas waren we 30 km de verkeerde kant opgereden dus moesten we weer terug. Het begon alleen al donker te worden en wij wisten niet dat dan de kangaroos tot leven komen. Dus toen de eerste voor onze auto sprong schrokken we ons dood! De rest van de weg hebben we heel langzaam gereden en dat was maar goed ook want we hebben nog 4 kangaroos voor onze auto gehad. Een keer stonden we helemaal stil en kwam de kangaroo recht op ons af springen, op 2 meter van de auto sprong hij pas de bossen in, we dachten allemaal dat hij bovenop de auto zou springen! Dus na een lange rit kwamen we aan in ons hostel zijn we vroeg naar bed gegaan! De volgende ochtend stond de wekker namelijk om 5.30 omdat we de zonsopgang over de grampians wilden zien. Om 6.30 stonden we bij het uitkijkpunt en hadden we een prachtig uitzicht over het park en de zonsopkomst. Daarna deden Maartje en ik een hike van ongeveer 3 uur door het park. 's Middags zijn we nog samen met Sabrina naar watervallen gelopen en daarna weer de auto in, terug naar Melbourne.

De volgende dag begon ons nieuwe avontuur alweer: Sydney! We vlogen samen met Nina, een Noors meisje dat we hebben ontmoet in het hostel. Helaas hadden we 2 uur vertraging omdat het regende (!), blijkbaar met het grondpersoneel niet naar buiten als het regent.. Dus kwamen we wat later aan in het hostel dan gepland. We sliepen in Bounce hostel, wat een onwijs pary hostel bleek te zijn. Nadat we onze spullen in de kamer hadden gedropt vertrokken we naar de bovenste verdieping, waar de keuken was, om iets te eten. We vielen gelijk in een feestje van het hostel, waar we voor 5 dollar pizza en goon (wijn uit een doos) kregen, helemaal top! Daarna vertrokken we in een party bus (verboden te zitten, keiharde muziek, laser lichten) richting een club. Daar hebben we een super leuke avond gehad, onze tijd in Sydney was goed begonnen! De volgende dagen hebben we Sydney verkend, naar manly beach met de ferry geweest en zijn we naar Bondi Beach geweest (veel kleiner dan op tv!). Op zaterdag zijn we naar de Blue Mountains gegaan, een nationaal park net buiten Sydney (2 uur met de trein). Hier hebben we de hele dag gehiked en vooral van elke vreemde vogel foto's gemaakt. Het natuurpark is echt super mooi, ook zeker het googlen waard ;). Zondag hebben we in Sydney harbour doorgebracht, het gebied rondom het opera house, het was super weer dus vooral lekker in het gras gelegen. Rond 6 uur namen we de Greyhound bus richting Newcastle, een kustplaats noordelijk van Sydney. Nina reist nog gezellig met ons mee.

In Newcastle zijn we nu 2 dagen en we hebben vooral lekker op het strand gelegen, want het is hier eindelijik strandweer! In het plaatsje zelf is het erg rustig omdat het laagseizoen is, maar we verblijven in een erg gezellig hostel: backpackers by the beach, klinkt goed toch! Morgen vertrekken we naar Port Stephens, daar hopen we walvissen te kunnen spotten!

Zodra ik weer een computer heb, schrijf ik het volgende reisverslag!

Heel veel liefs uit Australië!

• 16 September 2014 - 13:57

Evianne:

Heeeeel leuk verhaal:D Klinkt allemaal echt super vet! Lekker veel aan t partyen; zo hoor het!
    Ik kijk uit naar je (jullie) volgende verslag!
    Dikke kus

• 16 September 2014 - 16:14

Ada:

Hoi Lisanne, leuk om na al je appjes nu je reisverslag te lezen. Wat heb je al veel gezien en gedaan en je bent pas 2 weken weg. Super hoor!
    Liefs, mama XX

• 16 September 2014 - 23:09

Leonie:

Hello Lisanne,wat hebben jullie alweer leuke dingen beleeft in de korte tijd dat jullie er zijn.
    Gezellig om te lezen en we kunnen jullie volgen op deze manier.
    Geniet van alles om je heen.
    Liefs George en Leonie

• 17 September 2014 - 11:11

Iris:

Jij noemt spinnen in je bed "wat minder comfortabel"?? Jij bikkel!
    Pinguins, kangaroos en walvissen, dat klinkt een stuk beter :) Geniet! X Iris

• 18 September 2014 - 13:05

Jelle:

Good on ya mate! Goed begin is het halve werk! Gaaf hè die GOR? Haha die domme kangoeroes blijven inderdaad gewoon zitten als ze in je koplampen verschijnen. Geen bull-bar op de huurauto zeker? Klinkt goed. Geniet van de omgeving het land en de goon! Groeten vanuit de Philippines

• 19 September 2014 - 22:02

Tineke Steinmetz:

Lisanne Wat voel ik mij een bofkont dat ik nog op jouw maillijst sta en wat is het leuk om in gedachten met je mee te reizen groetjes en blijf genieten, Tineke

• 22 September 2014 - 13:26

Marlon:

Hoi Lies,

Het klinkt echt alsof je het helemaal naar je zin hebt! Geniet nog lekker daar:)!!
    x

• 06 Oktober 2014 - 22:17

Thea:

Hoi Lisanne,

Wat hebben jullie al veel gezien en beleefd,fantastisch!! Geniet ervan samen.

groetjes, liefs Thea

• 11 Oktober 2014 - 22:14

Tante Monique:

Wat is het toch wonderlijk om zo ons avontuurlijke nichtje te volgen...ik zie het helemaal voor me hoe jij samen met je vriendin de andere kant van de wereld aan het ontdekken bent....Gabrielle vroeg zich af hoe het kan dat iedereen aan de onderkant van de aardbol er niet afvalt....want voor haar gevoel lopen jullie toch een beetje op z'n kop.....
    Je schrijft heel mooi....boeiend om te lezen...ik ben blij dat ik je verslag eindelijk kon vinden en openen!
    Blijf lekker genieten en een knuffel van ons allemaal! Xxxx